Ökad Rizq

Ökad Rizq (levebröd och uppehälle)

En gång frågade Profetens(S) dotter Fatima az-Zahra(A) Profeten om en hjälpare. Profeten(S) rådgav henne att recitera följande tasbih (prisning) som nu är känd som tasbihat az-Zahra. Denna tasbih reciteras vanligtvis efter varje bön.

Hur som helst den har också ett stort värde för att lösa problem som man har för livsuppehälle, affärer, jobb etc. Personen borde recitera denna tasbih med intention att söka livsuppehälle innan han lämnar huset, innan man ingår ett affärsavtal eller innan man börjar jobbet.Man skall recitera 34 gånger Allahu Akbar, 33 gånger Alhamdulilah och 33 gånger SubhanAllah.

Insha’Allah kommer problem med livsuppehälle att övervinnas med detta.

Salawat över Fatima az-Zahra(A)

Recitera följande 580 gånger oavsett vilket problem du har:

اللهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبيها وَ بَعلِها وَ بَنيها وَ السِّرِ المُوستَودَعِ فيها بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُك

O Gud, skicka välsignelser över Fatima och hennes far, hennes make och hennes söner och vid hemligheten som finns i henne som endast Du har kunskap om.

Surah Yasin duaa för att dölja något från dina opponenter.

Vid tiden för Hijrat reciterade Profeten(S) öljande ayat från surah Yasin (36) så att fienderna inte skulle se när han lämnade Mecka inför deras ögon.

إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلاً فَهِيَ إِلَى الأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ يُبْصِرُونَ

”Vi har smitt kragar av järn åt dem, [kragar] som omsluter halsen ända till hakan och tvingar upp deras huvuden.”

 ”Och Vi har satt ett hinder framför dem och ett hinder bakom dem, och Vi har täckt över deras [ansikten] så att de inte kan se.” (36:8-9)

Han har dolt Sina svar (för era böner) i era böner för Honom så anse inte att någon del av era böner för Honom är obetydliga då det är möjligt att Hans Svar finns band de bönerna fast ni inte är medvetna.

Hur många gånger har vi inte ropat på Gud och väntat med tålamod på ett svar? Vi sitter ner och reciterar de förlängda åkallelserna så som de i Sahifat al-Sajjadiyyah och andra vackra böner som finns i Mafatiih al-Jinan då vi tror att ju längre duan är desto större chans att Gud accepterar det. Vi misslyckas med att inse att även en liten duaa på några rader har lika stor chans att accepteras av Gud som de långa. Nyckeln till acceptans av varje duaa oavsett dess längd är att man försäkrar sig om att man bibehållit förutsättningar som finns för bönen och som nämns i Koranen och de Profetiska orden som är fyllda av visdom och att be med rena intentioner. Om bönen accepteras av Gud, då bör vi inse att det var vad som är det bästa för oss i detta liv och i nästa liv; om det skjuts upp till nästa liv, då måste vi acceptera att vad vi har velat ha kanske är skadligt för vårat liv i denna värld och ännu viktigare, i nästa liv. Vi måste acceptera att efter allt, så är det Gud som vet bäst.

Duaa Jam’e (komplett och koncist)

Detta är en komplett och koncist duaa som kan reciteras när som helst vid något behov.

الحَمدُ للهِ عَلی كلِّ نِعمةٍ وَ أَستَغفِرُهُ مِن كلِّ دَنبٍ وَ أَسئَلُهُ مِن كلِّ خَيرٍ وَ أَعودُ بِاللهِ مِن كلِّ شَر

”Lovprisad vare Gud för alla välsignelser, O Gud! Förlåt alla våra synder, ge oss allt det som är gott och håll oss borta från allt som är dåligt.”

Liten men komplett duaa

اللهُمَّ أِنّي أَسئَلُك الأَمنَ وَ الإيمانَ في الدُّنيا وَ الآخِرَة

”O Gud jag ber dig om frid och tro i denna värld och i nästa värld.”

Duaa Ne’mul Badal

Umm Salma blev en änka i Medina och hamnade i stora svårigheter när hon vände sig till Profeten(S) och bad om en duaa. Den heliga Profeten(S) bad henne recitera följande duaa. Som en konsekvens så blev hon frun till den bästa skapelsen på jorden! Detta när det inte fanns något hopp för henne om att få respekt och ett anständigt liv.

إِنّا للهِ وَ إِنّا إِلَيهِ راجِعون, اللهُمَّ اجعَل لي فَرَجاً وَ مَخرَجاً وَ الرزُقني خَير مِن حَيثُ أَحتَسِب وَ مِن حَيثُ لا أَحتَسِب بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد

”Vi tillhör Gud och till Honom skall vi återvända. O Gud låt mina affärer vara fria från omsorg och gör de lönsamma och ge mig möjligheter för ett leverne från min andel från det jag inte har någon förväntning, vid Muhammads(S) och ättlingars rätt.”

Duaa vid nöd

حَسبي الله وَ نِعمَ الوَكيل

”Gud är tillräcklig för mig och Han är den Bästa Hjälparen.”

 Duaa innan sömnen

اللهُمَّ باسمِك أَموت وَ أَحيا

”O Gud! Med ditt namn dör jag och vaknar jag från döden.”

 Duaa efter att man vaknar

الحَمدُ للهِ الَّذي أَحيانا بَعدَ مَا أَماتَنا وَ إِلَيه النُّشور

”Lovprisad vare Gud som väckte oss till livet efter att vi fått dö och till Honom skall vi återvända.”

Duaa för tacksamhet 

يا رَبِّ لَك الحَمدُ كما يَنبَغي لِجَلالَ وَجهِك وَ عَظيمِ سُلطانِك

”O min Herre. All lov och pris tillhör Dig precis som det bör vara tack vare Din Makt och Storheten i Din Styrka.”

Duaa i uppskattelse av andras vänlighet 

جَزاك اللهُ خَيراً

”Må Gud gengälda din vänlighet.”

Duaa för föräldrarna 

رَبِّ اغفِر لي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِلمُؤمِنينَ يَومَ يَقومُ الحِساب, رَبِّ ارحَمهُما كمَا رَبَّياني صَغيرا

”O min Herre! Förlåt mig, mina föräldrar och muslimerna i nästa värld. O Herre, visa barmhärtighet mot mina föräldrar då de uppfostrade mig som liten.”

Duaa innan studier 

اللهُمَّ انفَعني بِمَا عَلَّمتَني وَ عَلِّمني مَا يَنفَعُني

”O min Herre, gör det Du lärt mig nyttigt för mig och lär mig kunskap som kommer vara till nytta för mig.”

Duaa för kunskap 

رَبِّ زِدني عِلماً

”Min Herre, öka min kunskap”.

Tre korta duaa från Imam Jawad(A)

Referens: duaa nr 3, 5 och 15 från as-Saheefatul Jawadiyyah (en samling av duaa från den nionde Imamen Mohammad bin Ali al-Jawad(A)). Denna ovannämnda Saheefa finns i samlingen as-Saheefatur Radhawiyyah al-Jaami’ah, Muassis a-Imam Mahdi(AJ), Qum, 1420.

1. När du åkallar Guds Tawheed (enighet) varje morgon och kväll.

اللهُ اللهُ رَبّي الرَّحمنُ الرَّحيم لا أُشرِك بِهِ شَيئا

 ”Allah, Allah, min Herre, Den Mest Nåderike och den Mest Barmhärtige. Jag associerar ingenting med Honom.”

2. När du ber om lättnad från varje bekymmer och sorg.

يا مَن يَكفي مِن كلَّ شَيء وَلا يَكفي مّنهُ شَيء إِكفِني ما أَهَمَّني ممّا أَنا فيه

 O Han som inte behöver något men allting behöver. Var tillräcklig för mig i mina bekymmer och det tillståndet jag är.”

3. När man tackar Gud för att Han har skapat oss upphöjt oss över (andra skapelser).

الحَمدُللهِ الَّذي خَلَقَنا مِن نوره بِيَدِه وَ اصطَفانا مِن بَريَّتِه وَ جَعَلَنا أُمَنائِه عَلی خَلقِه وَ وَحيِه

”Lovprisad vare Gud som skapade oss från Hans Ljus med Hans hand. Och upphöjde oss över Hans skapelser. Och gjorde oss till förmyndare över Hans skapelse och Hans uppenbarelse.