Morgon och kväll

Det har återberättats från Imam Baqir(A) att det är rekommenderat att recitera följande 10 gånger vid Fajr (gryningen): 

لَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيكَ لَهُ ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ ، يُحْيِى وَيُمِيتُ ، وَيُمِيتُ وَيُحْيِى  وَهُوَ حَيٌّ لَايَمُوتُ ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ ، وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ

Det finns ingen gud utom Allah, den Ende, utan medhjälpare, till Honom hör makten och Honom tillhör tacksamheten och lovprisandet, Han skänker liv och orsakar död, och Han orsakar död och skänker liv, och Han är den evigt Levande som aldrig dör; i Hans hand ligger det goda och Han har makt över alla ting

Ovanstående duaa (åkallan) bör reciteras 10 gånger innan man reciterar salawat över Profeten Mohammad(S) och hans hushåll Ahl al-Bait(A) 10 gånger, och därefter upprepar följande:

سُبْحانَ الله

Prisad och fri från brister är Allah (35 gånger)

ولا إلهَ إِلاّ الله

Och det finns ingen gud utom Allah (35 gånger)

الحَمْدُ لله

All tacksamhet och lovprisande hör till Allah (35 gånger)

Om man senare upprepar samma ord vid skymningen, kommer man under respektive morgon och kväll inte att räknas bland ghafelin (de försummande och förströdda).

–  Det har även återberättats från Imam Baqir(A) att den som reciterar Allah-o-akbar (Allah är störst) 100 gånger vid gryningen och skymningen kommer att erhålla en belöning motsvarande de gärningar som erhålls vid frigivandet av hundra slavar (Bihar al-Anwar, volym 86, sida 257).

– Det återberättas att Profeten(S) sade: Det finns i människan 360 ådror, av vilka 180 är rörliga och 180 är stillastående. Om en rörlig ven blir stillastående kan man inte sova, och om en stillastående ven blir rörlig kan man inte [heller] sova. Därför brukade Profeten(S) då han vaknade på morgonen recitera följande 360 gånger: 

الحَمدُللهِ رَبِّ العالَمين حَمداً كثيرا بُكرَةً وَ أصيلا

All tacksamhet och lovprisande hör till Allah, världarnas Herre, i myckna välsignelser vid morgonen och kvällen

Profeten(S) reciterade detta lika många gånger även på kvällen (Bihar al-Anwar, volym 86, sida 254).

– Det återberättas även att Imam Ali(A) har sagt: ”Den finns ingen tjänare som vid morgonen och kvällen reciterar [följande] tre gånger utan att det skulle vara haqq (rätt) för Gud, den Ärade, den Mäktige, att förnöja honom under återuppståndelsens dag:

رضيت بالله ربا وبالاسلام دينا وبمحمد (صلى الله عليه وآله) نبيا وبالقرآن بلاغا وبعلي إماما

[Sannerligen] är jag förnöjsam över att Allah är Herren, Islam är religionen, [Profeten] Mohammad(S) är Profeten, [den heliga] Koranen är ett förkunnande, och att [Imam] Ali(A) är Imamen” (AlKafi, volym 2, sida 525). 

– Imam Sadiq(A) sade: ”Den som reciterar [följande] 25 gånger varje dag kommer att tillskrivas hasanat ([belöningar till följd av] goda handlingar) motsvarande [antalet av] alla troende som har funnits tidigare, och som kommer att finnas fram till återuppståndelsens dag:

أللهُمَّ إغفِر للمؤمِنينَ وَ المؤمِنات و المُسلِمينَ وَ المُسلِمات 

O Allah, förlåt för de troende männen och de troende kvinnorna, och de muslimska männen och de muslimska kvinnorna

Han kommer även att radera dennes sayi’a ([påföljd till följd av] dålig handling) och upphöja personen i rang” (Bihar al-Anwar, volym 93, sida 384).

– Det återberättas från Imam Sadiq(A) att: ”Duaa (åkallan) innan soluppgången och innan solnedgången är en fastställd sunnah (tradition och sedvänja). I samband med gryningen och skymningen kan man recitera tio gånger:

لَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيكَ لَهُ ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ ، يُحْيِى وَيُمِيتُ ، وَيُمِيتُ وَيُحْيِى  وَهُوَ حَيٌّ لَايَمُوتُ ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ ، وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ

Det finns ingen gud utom Allah, den Ende, utan medhjälpare, till Honom hör makten och Honom tillhör tacksamheten och lovprisandet, Han skänker liv och orsakar död, och Han orsakar död och skänker liv, och Han är den evigt Levande som aldrig dör; i Hans hand ligger det goda och Han är kapabel [mäktig] över alla ting

Därefter kan man recitera före soluppgång och solnedgång 10 gånger:

أَعُوذُ بِالله السَّمِيعِ العَلِيمِ مِنْ هَمَزاتِ الشَّياطِينِ وَأَعُوذُ بِالله أَنْ يَحْضُرُونِ، إِنَّ الله هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ

Jag söker tillflykt hos Allah, den Hörande, den Vetande från djävularnas frestelser, och jag söker tillflykt hos Allah från deras närvaro. Sannerligen är Allah den Hörande, den Vetande…” (AlKafi, volym 2, sida 533)

Därefter kan man recitera: 

اللّهُمَّ مُقَلِّبَ القُلُوبِ وَالاَبْصارِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلى دِينكَ، وَلا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي، وَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ الوَهَّابُ، وَأَجِرْنِي مِنَ النّارِ بِرَحْمَتكَ

”O Allah; [Han] som omvänder hjärtan och ögon, stabilisera mitt hjärta förbli i Din tro – låt inte mitt hjärta avvika efter att DU har väglett mig, och skänk mig barmhärtighet från Dig; sannerligen är DU den Givmilde, och rädda mig från elden genom Din barmhärtighet

اللّهُمَّ امْدِدْ لِي فِي عُمْرِي وأَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِي، وَانْشُرْ عَلَيَّ رَحْمَتَكَ، وَإنْ كُنْتُ عِنْدَكَ فِي اُمِّ الكِتابِ شَقِيّا فَاجْعَلْنِي سَعِيداً، فَإنَّكَ تَمْحُو ما تَشاءُ وَتُثْبِتُ، وَعِنْدَكَ أُمُّ الكِتابِ

O Allah, förläng mitt levnadslopp, öka min rizq (levebröd och uppehälle) och sprid Din barmhärtighet över mig – om jag i Umm al-Kitab [bevarade tavlan] ansågs vara förkastlig, gör mig [istället] gladelig, för sannerligen suddar DU ut vad DU vill och [skriver ned] och fastställer [vad DU behagar], och hos Dig finns Umm al-Kitab” (AlKafi, volym 83, sida 146).