بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
I Guds Namn, den Nåderike den Barmhärtige
الحَمْدُ للهِ الأول قَبْلَ الاِنْشاءِ وَالاِحْياءِ، وَالآخرِ بَعْدَ فَناءِ الأَشْياءِ، العَلِيمِ الَّذِي لا يَنْسى مَنْ ذَكَرَهُ، وَلا يَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ، وَلا يَخِيبُ مَنْ دَعاهُ، وَلا يَقْطَعُ رَجاءَ مَنْ رَجاهُ،
All tacksamhet och lovprisande hör till Allah som är den Förste innan skapelse och liv och den Siste efter förintelsen av ting, den Kunnige som inte glömmer den som nämner Honom, och som inte låter den som tackar Honom lida i brist [på något], och som inte sviker den som ber till Honom, och som inte nekar önskemålen hos den som önskar [något utav Honom]
اللّهُمَّ إِنِّي اُشْهِدُكَ وَكَفى بِكَ شَهِيداً، وَاُشْهِدُ جَمِيعَ مَلائِكَتِكَ وَسُكَّانَ سَماواتِكَ وَحَمَلَةَ عَرْشِكَ، وَمَنْ بَعَثْتَ مِنْ أَنْبِيائِكَ وَرُسُلِكَ، وَأَنْشَأتَ مِنْ أَصْنافِ خَلْقِكَ، أَنِّي أَشْهَدُ أَنَّكَ أَنْتَ الله، لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ، وَحْدَكَ لاشَرِيكَ لَكَ، وَلا عَدِيلَ، وَلا خُلْفَ لِقَوْلِكَ وَلا تَبْدِيلَ،
O Allah, jag tar Dig till vittne och det räcker att ha Dig som vittne, och jag tar till vittnen alla Dina änglar, och invånarna i Ditt himlarike, och de som bär på Din tron, och de som DU sände utav Dina profeter och sändebud, och de olika arterna utav Din skapelse som DU har skapat – jag bevittnar att det sannerligen är DU som är Allah, det finns ingen gud förutom DU; DU är ensam, utan en partner till Dig, och utan en som är jämlik Dig, och ingen brist finns i Din sägelse och ingen ändring
وَأَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى الله عَلَيْهِ وَآلِهِ عَبْدُكَ وَرَسُولُكَ أَدّى ماحَمَّلْتَهُ إِلى العِبادِ، وَجاهَدَ فِي الله عَزَّ وَجلَّ حَقَّ الجِهادِ، وَأَنَّهُ بَشَّرَ بِما هُوَ حَقٌ مِنَ الثَّوابِ، وَأَنْذَرَ بِما هُوَ صِدْقٌ مِنَ العِقابِ،
Och att [Profeten] Mohammad(S) är Din tjänare och Ditt Sändebud; han genomförde det DU lät honom bära till tjänarna, och han förde en sann kamp för Allah, den Ärade, den Mäktige, och sannerligen förmedlade han [de glada nyheterna] om haqq (rätt och sanning) av det som ger belöning, och han varnade från det som med säkerhet ger bestraffning
اللّهُمَّ ثَبِّتْنِي عَلى دِينِكَ ما أَحْيَيْتَنِي، وَلاتُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي، وَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الوَهّابُ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَعَلى آل مُحَمَّدٍ، وَاجْعَلْنِي مِنْ أَتْباعِهِ وَشِيعَتِهِ، وَاحْشُرْنِي فِي زُمْرَتِهِ،
O Allah, fäst mig vid Din religion så länge som DU håller mig vid liv, och låt inte mitt hjärta avvika efter att DU har väglett mig, och skänk mig barmhärtighet från Dig; sannerligen är DU den Givmilde – skicka Dina välsignelser över [Profeten] Mohammad(S) och hans ätt(A), och låt mig vara bland hans följeslagare och kompanjoner, och placera mig i hans närhet
وَوَفِّقْنِي لاَداءِ فَرْضِ الجُمُعاتِ وَما أَوْجَبْتَ عَلَيَّ فِيها مِنْ الطّاعاتِ وَقَسَمْتَ لاهْلِها مِنَ العَطاءِ فِي يَوْمِ الجَزاءِ إِنَّكَ أَنْتالعَزِيز ُالحَكِيمُ
Och ge mig framgång i att utföra fredagarnas handlingar och de gärningar som DU har gjort till plikter [under denna dag], och DU fördelade belöningar till folket [som utför dessa handlingar] under avlöningens dag – sannerligen är DU den Ärorike, den Vise
Fredagens och natten till fredagens betydelse
Profeten Yaqoobs(A) söner bad deras far att be Gud om förlåtelse för dem. Profeten Yaqoob(A) sade då: ”Jag skall be till min Herre att Han förlåter er” (den heliga Koranen 12:98). Angående tolkningen av denna vers så är det återberättat från Imam Sadiq(A) att Profeten Yaqoob(A) dröjde med att be om förlåtelse tills sahar (sen del av natt före gryning) av natten till fredagen hade anlänt (Wasa’el al-Shia, volym 7, sida 391).
Detta visar på vikten av att be om förlåtelse under natten till fredag. Under två timmar på fredagen kommer åkallelser att besvaras; en är när böneledaren har avslutat sin predikan och dyrkarna förbereder sig inför fredagsbönen. Den andra är under de sista ögonblicken av fredagen då hälften av solen har dolts.
Imam Baqir(A) har sagt: ”Den bästa tiden på fredagar är då solen är i zawal [mitt på dagen] och en timme efteråt, så ta vara på denna tid då Profeten(S) har sagt att Gud inte tillfrågas om något av khayr (det goda) under denna [tid] av Sin tjänare utan att Han skänker honom det” (’Uddatul Da’i, sida 38).
Fredagsbönen – salat Jum’a (i församling)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
”O ni som tror; när bönen utropas under fredagen, så sträva till Guds thikr (hågkomst) och lämna försäljningen [handeln]. [Sannerligen] är det bättre för er, om ni hade varit vetande” (den heliga Koranen 62:9)
Denna bön innefattar två rak’at och uträttas alltid i församling ledd av en imam jama’a (böneledare). Bönen föregås av khutba al-Jum’a (fredagspredikan) i två delar. Den anses ersätta salat Dhuhr (middagsbönen). Dock rekommenderas det att Dhuhr-bönen ändå uträttas.
Rekommenderade böner under fredagar
– Det har återberättats från Imam Ali(A) att den som reciterar en bön som innefattar åtta rak’at denna dag under förmiddagen upphöjs av Gud, tusen nivåer i paradiset. Denna fredagsbön består av fyra rak’at. I varje rak’a efter surah al-Fatiha reciteras Ayat al-Kursi (verserna 2:255–257 i den heliga Koranen) 15 gånger, och sedan efter bönen reciteras istighfar (be sin Herre om förlåtelse och ångra till Honom) 70 gånger och ”La hawla wala quwwata illa billah” 50 gånger.
– Det har återberättats från Profeten Mohammad(S) att den som reciterar en bön som innefattar fyra rak’at på fredagen, och i varje rak’a efter surah al-Fatiha reciterar surah al-Mulk och surah Haa Mim [surah al-Dukhan], kommer av Gud att bli insläppt i paradiset, få sina förböner för sina familjemedlemmar accepterade och bli skonad från trycket i graven och straffet under återuppståndelsens dag. Återberättaren frågade Profeten(S) angående tidpunkten för dessa böner. Profeten(S) svarade att det gäller tidsperioden mellan soluppgång och middagstid (Jamal al-Ousbo’, sida 44).
Vi bör veta att alla dessa böner för de olika veckodagarna är återberättade från Imam Askari(A), och att han citerade dessa från sina förfäder.
– När det gäller bönen under fredagskvällen sade Profeten(S) att den som uträttar böner som innefattar två rak’at, och i varje rak’a efter surah al Fatiha reciterar surah al-Ikhlas 70 gånger och efter bönen reciterar istighfar (be Gud om förlåtelse) 70 gånger, kommer sedan av Allah, som har sänt honom med sanningen, att få denna handling och istighfar accepterad. Även om personen ifråga sedan ber för hela Profetens(S) ummah (nation) så skulle Gud acceptera denna åkallelse.