Pärlor ur månaden Ramadans dagliga duaa – dag 6

اَللّهُمَّ لا تَخْذُلني فيهِ لِتَعَرُّضِ مَعصِيَتِكَ، وَ لا تَضرِبني بِسِياطِ نَقِمَتِكَ، وَ زَحْزِحني فيهِ مِن موُجِبات سَخَطِكَ، بِمَنِّكَ وَ اَياديكَ يا مُنتَهى رَغْبَةِ الرّاغِبينَ 

O Allah, utelämna [och förringa] inte mig i den till Din olydnad, och slå mig inte med piskan av Din bestraffning, och för mig bort i den från vad som förorsakar Din vrede, [och allt detta] med Din ynnest och välsignelser, O [DU] slutmålet [änden] av de längtandes längtan


”O Allah, utelämna [och förringa] inte mig i den till Din olydnad…”


Synd förringar människan medan dyrkan ger en ära. De som syndar, även om de är högutbildade och rika, är de ändå förringade. Syndaren är slav för sina synder och begär. Syndaren kan vika sig hur långt som helst för att få sina begär. Men när en Guds tjänare underkastar sig Gud och dyrkar Honom och bara viker sig för Honom, ger Gud honom ära och låter en kärlek uppstå i hjärtan för den personen.
Gud säger i Koranen: den som är troende och utför goda handlingar, låter Gud en kärlek finnas hos andra för den personen [se 19:96].

Och att hålla sig från synd, behöver Guds hjälp.


Vi ber Gud ”… och slå inte mig med Ditt straffs piska…” Många av de saker som händer som exempelvis naturkatastrofer är Guds straff. Hela världen, varje vattendroppe och sandkorn, varje gräshoppa och orkan är Guds soldater. Översvämningar och jordbävningar som sker är straff och kan avvärjas genom att inte synda, hämma andra från synd och åtminstone visa ogillande. I riwayat berättas att en gång skulle straff sändas och drabba 40 000 syndare och 60 000 av de som inte syndande och när Gud frågades om anledningen, var den att de som själva inte syndade var ändå villigt inställda och tyckte det var helt ok.


De välsignelser vi har, vår tro, våra lärda och troende umgänge och samhälle och länder  är värda väldigt mycket och de är ett resultat av Profetens(S) bön i Ghadir Khom för Imam Alis(A) följare: ”O Allah, hjälp de som hjälper honom!”
”… och för mig bort från vad som förorsakar Din vrede…”
Det finns i riwayat att vissa synder medför Guds vrede och då kan Gud svära att inte förlåta, trots att Han är den Barmhärtigaste av barmhärtiga. Men Gud förväntar inte t.ex. från en gammal lärd, med vitt skägg och turban att titta på icke-mahram. Därför kan det medföra Guds vrede.
Hadithen säger att: sjuttio synder för en jahel (ignorant och okunnig) förlåts, innan en synd förlåts för en ’alem (kunnig och lärd).


Och vi ber Gud om detta ”… med Din ynnest och välsignelser, O DU som är slutmålet [änden] av de längtandes längtan”. Vi ber Dig O vår Herre som redan dränkt oss i Dina synder utan att vi bett och vi ber Dig O DU som är den absoluta toppen av de längtandes längtan.