Ghufayla-bönen reciteras mellan Maghrib– och Ishaa-bönerna. Det är en högst mustahab (rekommenderad) bön som kallas för ghufayla (bortglömda), eftersom så många människor inte ber den och glömmer bort dess vikt och oerhörda belöning. Denna bön är en bön med två rak’at (böneenheter) som uträttas enligt följande:
– I den första rak’a (böneenhet) reciteras, efter surah al-Fatiha, följande verser ur den heliga Koranen:
وَذا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِبا فَظَنَّ أَن لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنادى فِي الظُّلُماتِ أَن لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّيْناهُ مِنَ الغَمِّ وَكَذلِكَ نُنْجِي المُؤْمِنِينَ
”Och than-Noon [profeten Yunus(A)] då han lämnade [staden] i vredesmod så trodde han att Vi inte kunde [tillrättavisa] honom. Så ropade han i mörkret: ’Ingen gud finns utom DU, prisad och fri från brister är DU – sannerligen har jag varit utav förtryckarna [mot sig själva]’, så hörde Vi hans rop och räddade honom ur sorgen; och så räddar Vi de troende” (den heliga Koranen 21:87–88)
– I den andra rak’a (böneenheten) reciteras, efter surah al-Fatiha, följande vers ur den heliga Koranen:
وَعِنْدَهُ مَفاتِحُ الغَيْبِ لايَعْلَمُها إِلاّ هُوَ وَيَعْلَمُ ما فِي البَرِّ وَالبَحْرِ وَماتَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاّ يَعْلَمُها وَلا حَبَّةٍ فِي ظُلُماتِ الاَرْضِ وَلا رَطْبٍ وَلا يابِسٍ إِلاّ فِي كِتابٍ مُبِيـنٍ
”Och Han har nycklarna till det fördolda; ingen känner dessa [ting] utom Han, och Han har kännedom om vad som finns på marken och i havet; och inte ett löv faller utan Hans vetskap och inte ett frö, [dolt] i [jordens] mörker, det gröna [strået] eller det som vissnat, saknas [bland det som har upptecknats] i Allahs klara bok” (den heliga Koranen 6:59)
– Sedan läses följande duaa (åkallelse) under qunot (då händerna hålls framför ansiktet i tillbedjan):
اللّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَفاتِحِ الغَيْبِ الَّتِي لايَعْلَمُها إِلاّ أَنْتَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَأَنْ تَفْعَلِ بِي
O Allah, jag tillfrågar [ber] Dig vid fördoldhetens nycklar, som ingen känner till utom DU, att DU skickar Dina välsignelser över [Profeten] Mohammad(S) och hans ätt(A) och uppfyller för mig
– Här fortsätter man genom att be om sina önskemål och säger sedan:
اللّهُمَّ أَنْتَ وَلِيُّ نِعْمَتِي وَالقادِرُ عَلى طَلِبَتِي تَعْلَمُ حاجَتِي فَأَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمُ السَّلامُ لَمّا قَضَيْتَها لِي
O Allah, DU är Förmyndaren över min välsignelse, och den Mäktige över min önskan – DU känner till mitt behov så jag tillfrågar [ber] Dig, vid [Profeten] Mohammad(S) och hans ätt(A), [må] frid vara över honom och dem, att DU besvarar och skänker mig [min önskan]
– Sedan avslutas bönen enligt vanligt bruk.