[vc_row full_width=”stretch_row_content” equal_height=”yes” css=”.vc_custom_1468838183811{margin-bottom: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}” el_class=”no-paddings”][vc_column css=”.vc_custom_1468588603595{padding-right: 100px !important;padding-left: 65px !important;}” offset=”vc_col-lg-6″][gem_divider margin_top=”100″][gem_news post_types=”post” style=”compact” categories=”rajab” post_per_page=”4″ post_pagination=”more” hide_date=”1″ hide_author=”1″ hide_comments=”1″ button_text=”Mer” button_corner=”25″ button_icon_pack=”elegant”][/vc_column][vc_column css=”.vc_custom_1468588613528{padding-right: 65px !important;padding-left: 100px !important;background-color: #f0f3f2 !important;}” offset=”vc_col-lg-6″][gem_divider margin_top=”52″][vc_column_text]

Månaden Rajab

[/vc_column_text][gem_divider margin_top=”41″][vc_column_text]Imam Ali(A) sade: ”Månaden Ramadan är Guds månad, månaden Sha’ban är Profetens(S) månad och månaden Rajab är min månad.” (Wasael al-Shia, vol. 7, s. 366)

Denna månad är bland de mest helgade månaderna under året. Den är så pass helgad att Profeten(S) har sagt: ”Månaden Rajab är månaden av istighfar för min ummah (folk) och då Allahs barmhärtighet öser ner över min ummah, så upprepa ’astaghfirullah wa as-alho at-tawba’ (Jag återvänder och söker tillflykt hos Gud och ber Honom om förlåtelse) ofta.”

Att fasta under denna månad är högst mustahab (rekommenderat), och många hadither (återberättelser) har återberättas i detta avseende. Bland annat följer det i en hadith att Profeten(S) har sagt att ”den som fastar en dag av denna månad har medfört Guds välbehag och avlägsnandet av Hans vrede, och ett av helvetets dörrar kommer att stängas för honom.” Vidare har Imam Kadhim(A) sagt att ”den som fastar en dag av denna månad kommer få helvetets eld avlägsnat från sig lika länge som ett års avstånd, och för den som fastar tre dagar blir paradiset obligatoriskt” samt att ”Rajab är namnet på en flod i paradiset som är vitare än mjölk och sötare än honung, och den som fastar en dag under månaden Rajab får dricka ur den.”

Må vi välsignas med månaden Rajabs välsignelser och vara bland de som medför Allahs(SWT) välbehag inshaAllah![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]