[vc_row full_width=”stretch_row_content” equal_height=”yes” css=”.vc_custom_1468838183811{margin-bottom: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}” el_class=”no-paddings”][vc_column css=”.vc_custom_1468588603595{padding-right: 100px !important;padding-left: 65px !important;}” offset=”vc_col-lg-6″][gem_divider margin_top=”100″][gem_news post_types=”post” style=”compact” categories=”duaa” post_per_page=”8″ post_pagination=”more” hide_date=”1″ hide_author=”1″ hide_comments=”1″ button_text=”Mer” button_corner=”25″ button_icon_pack=”elegant”][/vc_column][vc_column css=”.vc_custom_1468588613528{padding-right: 65px !important;padding-left: 100px !important;background-color: #f0f3f2 !important;}” offset=”vc_col-lg-6″][gem_divider margin_top=”52″][vc_column_text]

Vikten av duaa

[/vc_column_text][gem_divider margin_top=”41″][vc_column_text]

Imam Sadiq(A) sade: ”Be Allah om vad du än behöver – även om det är något så osignifikant som ett skosnöre – för Han är den Ende som kan få saker att bli uppnåeliga. (Makaram al-Akhlaq)

Imam Sadiq(A) sade: ”Om du vill se dina böner besvaras under tunga tider, måste du be tungt under lätta tider.” (Makaram al-Akhlaq)

Imam Ridha(A) sade: ”En enda bön som bes i ensamhet är lika kraftfull som sjuttio böner offentligt.” (Makaram al-Akhlaq)

Imam Sadiq(A) sade: ”Allah vet vad Hans tjänare vill ha; Han tycker bara om att höra dem be om sin önskan.” (Makaram al-Akhlaq)

Imam Sadiq(A) sade: ”Allah den Allsmäktige besvarar aldrig en oengagerad duaa. Så när du ber, försäkra dig om att du ber med hela ditt hjärta och var då säker på att bönen kommer besvaras.” (Makaram al-Akhlaq) Imam Sadiq(A) sade: ”En trogen tjänare som konstant ber om något kommer onekligen att få den beviljad.” (Makaram al-Akhlaq)

[/vc_column_text][vc_column_text]

Viktigt att tänka på och inte förglömma

[/vc_column_text][vc_column_text]Varje duaa (åkallelse) bör inledas med:

1. istighfar (man bör alltid inleda med att be Gud om förlåtelse för sina synder och tillkortakommanden och på så vis bana vägen för att ens duaa blir värdig att hörsamma)

أَستَغفِرُ اللهَ رَبّي وَ أَتوبُ إِلَيه

Jag återvänder och söker tillflykt hos Gud och be Honom om förlåtelse

2. hamd (man bör lovprisa och tacka Gud för alla Hans otaliga välsignelser och vara övertygad om att Han hörsammar böner –oavsett om ens önskemål till synes beviljas eller dess beviljande dröjer eller den ersätts med vad som är bättre för en enlig Guds oändliga visdom)

الحَمدُ وَ الشُكر للهِ رَبِّ العالَمين

Alla lovprisande och tacksamhet hör till Gud, världarnas Herre

3. salawat (denna duaa är den som alltid accepteras och välsignar ens duaa)

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

O min Herre och Gud, skicka Dina välsignelser över Profeten Mohammad(S) och hans hushåll Ahl al-Bait(A)!

4. bismillah (allt bör inledas i Guds namn och med avsikten att nå Guds närhet och välbehag)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

I Guds namn, den Nåderike den Barmhärtige[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]