Duaa Baha’ (Sahar)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

I Guds Namn, den Nåderike den Barmhärtige

 اللهم اني اسألك من بهائك بِاَبْهاهُ وَكُلُّ بَهآئِكَ بَهِىٌّ اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِبَهآئِكَ كُلِّهِ

 O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Din briljans i dess mest förträffliga nivå, och hela Din briljans är förträfflig. O Allah, jag bönfaller Dig vid hela Din briljans.

 اَللّـهُمّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ جَمالِكَ بِاَجْمَلِهِ وَكُلُّ جَمالِكَ جَميلٌ اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِجَمالِكَ كُلِّه

 O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Din skönhet i dess vackraste nivå, och hela Din skönhet är vacker. O Allah, jag bönfaller Dig vid hela Din skönhet.

 اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ جَلالِكَ بِاَجَلِّهِ وَكُلُّ جَلالِكَ جَليلٌ اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِجَلالِكَ كُلِّهِ

 O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Ditt majestät i dess mest storslagna nivå, och hela Din majestätiska förmåga är storslagen. O Allah, jag bönfaller Dig vid hela Ditt majestät.

 اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ عَظَمَتِكَ بِاَعْظَمِها وَكُلُّ عَظَمَتِكَ عَظَيمَةٌ اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِعَظَمَتِكَ كُلِّها

 O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Din storhet i dess suveränaste nivå, och hela Din storhet är suverän. O Allah, jag bönfaller Dig vid hela Din storhet.

 اَللّـهُمَّ اِنّى اَسَئَلُكَ مِنْ نُورِكَ بِاَنْوَرِهِ وَكُلُّ نُورِكَ نَيِّرٌ اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِنُورِكَ كُلِّهِ

 O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Ditt ljus i dess mest upplysande nivå, och hela Ditt ljus är upplysande. O Allah, jag bönfaller Dig vid hela Ditt ljus.

 اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ رَحْمَتِكَ بِاَوْسَعِها وَكُلُّ رَحْمَتِكَ واسِعَةٌ اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِرَحْمَتِكَ كُلِّها

 O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Din barmhärtighet i dess mest oräkneliga nivå, och hela Din barmhärtighet är oräknelig. O Allah, jag bönfaller Dig vid hela Din barmhärtighet.

 اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ كَلِماتِكَ بِاَتَمِّها وَكُلُّ كَلِماتِكَ تآمَّةٌ اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِكَلِماتِكَ كُلِّهَا

 O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Dina ord i deras fulländade nivå, och alla Dina ord är fulländade. O Allah, jag bönfaller Dig vid alla Din ord.

 اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ كَمالِكَ بِاَكْمَلِهِ وَكُلُّ كَمالِكَ كامِلٌ اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِكَمالِكَ كُلِّهِ

 O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Din perfektion i dess mest fullständiga nivå, och hela Din perfektion är fullständig. O Allah, jag bönfaller Dig vid hela Din perfektion.

 اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ اَسمآئِكَ بِاَكْبَرِها وَكُلُّ اَسْمآئِكَ كَبيرَةٌ اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِاَسْمآئِكَ كُلِّها

O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Dina namn i deras mest storartade nivå, och alla Dina namn är stortartade. O Allah, jag bönfaller Dig vid alla Dina namn.

 اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ عِزَّتِكَ باَعَزِّها وَكُلُّ عِزَّتِكَ عَزيزَةٌ اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِعِزَّتِكَ كُلِّها

 O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Din auktoritet i dess mest enastående nivå, och hela Din auktoritet är enastående. O Allah, jag bönfaller Dig vid hela Din auktoritet.

 اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ مَشِيَّتِكَ بِاَمْضاها وَكُلُّ مَشِيَّتِكَ ماضِيَةٌ اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِمَشِيَّتِكَ كُلِّها

 O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Din vilja i dess mest fastställda nivå, och hela Din vilja är fastställd. O Allah, jag bönfaller Dig vid hela Din vilja.

اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ قُدْرَتِكَ بِالْقُدْرَةِ الَّتى اسْتَطَلْتَ بِها عَلى كُل شَىْء وَكُلُّ قُدْرَتِكَ مُسْتَطيلَة

O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Din fullmakt som DU styr allting med, och hela Din fullmakt är styrande.

اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِقُدْرَتِكَ كُلِّها

O Allah, jag bönfaller Dig vid hela Din fullmakt.

اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ عِلْمِكَ بِاَنْفَذِهِ وَكُلُّ عِلْمِكَ نافِذٌ اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِعِلْمِكَ كُلِّهِ

O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Din kunskap i dess mest genomträngande och upprätthållande nivå, och hela Din kunskap är genomträngande och upprätthållande. O Allah, jag bönfaller Dig vid hela Din kunskap.

اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ قَوْلِكَ بِاَرْضاهُ وَكُلُّ قَوْلِكَ رَضِىٌّ اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِقَوْلِكَ كُلِّهِ

O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Ditt löfte i dess mest uppfyllda nivå, och hela Ditt löfte är uppfyllt. O Allah, jag bönfaller Dig vid hela Ditt löfte.

اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ مَسآئِلِكَ بِاَحَبِّها اِلَيْكَ وَكُلُّ مَسآئِلِكَ اِلَيْكَ حَبيبَةٌ

O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Dina [tjänares] förfrågningar som DU älskar mest, och alla Dina [tjänares] förfrågningar är älskade av Dig.

اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِمَسآئِلِكَ كُلِّها

O Allah, jag bönfaller Dig vid alla Dina [tjänares] förfrågningar.

اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ شَرَفِكَ بِاَشْرَفِهِ وَكُلُّ شَرَفِكَ شَريفٌ

O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Din ära i dess mest hederliga nivå, och hela Din ära är hederlig.

اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِشَرَفِكَ كُلِّهِ

O Allah, jag bönfaller Dig vid hela Din ära.

اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ سُلْطانِكَ بِاَدْوَمِهِ وَكُلُّ سُلطانِكَ دآئِمٌ

O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Din suveränitet i dess mest varaktiga nivå, och hela Din suveränitet är varaktig.

اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِسُلْطانِكَ كُلِّهِ

O Allah, jag bönfaller Dig vid hela Din suveränitet.

اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ مُلْكِكَ بِاَفْخَرِهِ وَكُلُّ مُلْكِكَ فاخِرٌ اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِمُلْكِكَ كُلِّهِ

O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Ditt kungadöme i dess mest ädla nivå, och hela Ditt kungadöme är ädelt. O Allah, jag bönfaller Dig vid hela Ditt kungadöme.

اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ عُلُوِّكَ بِاَعْلاهُ وَكُلُّ عُلُوِّكَ عال اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِعُلُوِّكَ كُلِّهِ

O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Din upphöjdhet i dess högsta nivå, och hela Din upphöjdhet är hög. O Allah, jag bönfaller Dig vid hela Din upphöjdhet.

اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ مَنِّكَ بِاَقْدَمِهِ وَكُلُّ مَنِّكَ قَديمٌ اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِمَنِّكَ كُلِّه

O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Din välgörenhet i dess mest framstående nivå, och hela Din välgörenhet är framstående. O Allah, jag bönfaller Dig vid hela Din välgörenhet.

اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ مِنْ آياتِكَ بِاَكْرَمِها وَكُلُّ آياتِكَ كَريمَةٌ اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِآياتِكَ كُلِّها

O Allah, jag bönfaller Dig att ge mig av Dina tecken i deras mest [generöst] utgivna nivå, och alla Din tecken är [generöst] utgivna. O Allah, jag bönfaller Dig vid alla Din tecken.

اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِما اَنْتَ فيهِ مِنَ الشَّاْنِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَسْئَلُكَ بِكُلِّ شَاْن وَحْدَهُ وَ جَبَرُوت وَحْدَها

O Allah, jag bönfaller Dig vid den position som DU utövar Din absoluta auktoritet och makt i, och jag bönfaller Dig vid Din totalt uteslutande allmakt och absoluta auktoritet.

اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِما تُجيبُنى بِهِ حينَ اَسْئَلُكَ فَاَجِبْنى يا اَللهُ

O Allah, jag bönfaller Dig vid det som DU besvarar min åkallan med, varje gång jag vänder mig till Dig, så hörsamma mina böner, O Allah.

(واسأل حاجتك تقضى البتة)

– Be nu Gud om dina önskemål. De kommer att accepteras inshaAllah.

 

– Recitera sedan:  

يا مَفْزَعي عِنْدَ كُرْبَتي، وَيا غَوْثي عِنْدَ شِدَّتي

O min främsta Tillflykt när bekymmer omger mig! O mitt sista Hopp när svårigheter bekymrar mig!

اِلَيْكَ فَزِعْتُ، وَبِكَ اسْتَغَثْتُ، وَبِكَ لُذْتُ لا اَلُوذُ بِسِواكَ

Till Dig vänder jag mig, framför Dig står jag för att få hjälp, och hos Dig söker jag skydd, inte hos någon annan.

وَلا اَطْلُبُ الْفَرَجَ إلاّ مِنْكَ، فَاَغِثْني وَفَرِّجْ عَنّي

Jag söker inte glädje efter sorg utom från Dig, så kom till min hjälp och frigör mig från bördor.

يا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسيرَ، وَيَعْفُو عَنِ الْكَثيرِ

O DU som accepterar de minsta [mödorna] och överser restriktioner,

اِقْبَلْ مِنِّي الْيَسيرَ وَاعْفُ عَنِّي الْكَثيرَ، اِنَّكَ اَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ

acceptera det lilla från mig som finns och frige mig frekvent från svårigheter. Sannerligen är DU den ofta Förlåtande, den Nåderike.

اَللّـهُمَّ اِنّي اَسْاَلُكَ ايماناً تُباشِرُبِهِ قَلْبي

O Allah, jag ber Dig om en tro som ger glädje, tillfredställelse och säkerhet i mitt hjärta

وَيَقيناً حَتّى اَعْلَمَ اَنَّهُ لَنْ يُصيَبني إلاّ ما كَتَبْتَ لي

tills jag är fullständigt medveten om att jag inte kommer få min del förrän den har godkänts för mig,

وَرَضِّني مِنَ الْعَيْشِ بِما قَسَمْتَ لي يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ

och tillfredsställ mig med den del DU bestämt för mig av levebrödet, O den mest Nåderike.

يا عُدَّتي في كُرْبَتي، وَيا صاحِبي في شِدَّتي

O min Utväg från mina problem! O min Kompanjon vid svårigheter!

وَيا وَليّي في نِعْمَتي، وَيا غايَتي في رَغْبَتي

O min Beskyddare vid glädje! O den Främsta av mina begär!

اَنْتَ السّاتِرُ عَوْرَتي، وَالاْمِنُ رَوْعَتي

DU skyler mina brister, och förser mig med trygghet i kris och oroliga situationer,

وَالْمُقيلُ عَثْرَتي، فَاغْفِرْ لي خَطيئَتي يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ

ha därför överseende med mina överträdelser, O den mest Nåderike!